Lehet-e erkölcsös a politika? E kérdés, azt hiszem, rengeteg magyar állampolgárban felmerül az április 6-i választások közeledtével. Trafikmutyi, Portik-Laborc találkozók, hajdú-bétes libák, magyar-orosz paktum, Simon-ügy, őszödi beszéd, s még hosszan lehetne sorolni, hogy milyen botrányokkal operáltak és operálnak a pártok csak ez alatt az egyetlen ciklus alatt. Politikai vádaskodások özöne zúdul ránk nap mint nap (annak taglalásától most eltekintenék, hogy az említett példákban mennyi a valóságtartalom). Ennek fényében nem csoda, ha sokakban felmerül a kérdés: tulajdonképpen mit ér ez az egész választási mizéria. Hiszen bárhova szavazok, a politika erkölcstelen marad. Ezt a gondolatmenetet szeretném árnyalni.

A címadó kérdést, mely a társadalom berögzült gondolkodását tükrözi, alapvetően rossznak tartom. Mégpedig azért, mert fekete-fehérben
láttatja a politikát, s mindazt a hatalmas jelentésmezőt, ami hozzátapadt az
évezredek során.
Az erkölcsösség és az erkölcstelenség közé ez a kérdés a
’vagy’ kötőszavát teszi. Márpedig véleményem szerint a helyes az ’és’ lenne. Ahhoz,
hogy megérthessük, hogy miért kell szükségszerűen ’és’-t tennünk e két jelző
közé, a politika
definíciójából és
természetéből kell kiindulnunk.
A politika legáltalánosabb jelentésében a politikai
rendszer fogalmát jelöli, azaz a közösségi célok megállapítását, az azok
megvalósítását célzó törekvéseket, e törekvések eszmei indoklását, továbbá a
törekvést végrehajtó személy avagy testület kijelölését.
Szociológiai-politológiai fogalomként a politika a hatalomért, s ezzel összefüggésben az egész társadalom irányításáért és a bizonyos elvek mentén kialakítandó rendjének fenntartásáért folytatott
küzdelem. Ezen értelmezés elferdítése szüli azt az előítéletet,
miszerint a politika úgy erkölcstelen, ahogy van. Ám akárhogy is definiáljuk a politikát,
mindenféleképpen megjelenik benne az egyén mint a politika forrása. A politika
így tehát olyan, a regionálistól (lásd önkormányzati rendszer) a globálisig
(lásd Európai Unió) terjedő összetett szervező elv, melyet a társadalom önmaga teremtett saját érdekei képviselete, érvényre juttatása,
illetve a társadalmi rend fenntartása céljából.
 |
Erkölcstelenség a politikában - csupán a környezet más |
S emiatt nagy baj az, ha a politikát, annak egészét erkölcstelennek nevezzük. Mert amikor ezt a cseppet sem hízelgő titulust használjuk, egyúttal úgy teszünk, mintha a politika egy tőlünk teljesen független,
borzalmas dolog lenne. Mintha az pusztán a nagy urak iszonytató murija lenne,
amit a markukba röhögve űznek nap mint nap a mi kárunkra.
A hétköznapi emberi
csúfságot, erkölcstelenséget elválasztja ez a fajta a gondolkodás a
politikától, annak egy külön, politikaforrású erkölcstelenségét hozva
létre. Márpedig ilyen nincs!
Csupán a környezet más, ahol mindez lejátszódik, nem pedig az erkölcstelenség mibenléte. Ahogy a politikát létrehozó és kikényszerítő egyén is
egyszerre erényes és gyarló,
egyszerre erkölcsös és erkölcstelen,
egyszerre "istenarcu lény" és "sárkányfogvetemény" (Vörösmarty Mihály: Az emberek), úgy maga a politika is
egyszerre ilyen és olyan
is. Ilyen
ÉS olyan, nem ilyen vagy olyan. Azonban az erkölcstelenség fogalmának
kettéosztása hagyományos és politikai erkölcstelenségre káros. Akarva-akaratlanul azt szolgálja, hogy a
társadalomnak ne kelljen szembenéznie azzal, hogy az erkölcstelen politikusok
hatalomra jutása, továbbá ténykedése az ő felelőssége is. Megakadályozza azt,
hogy az egyes egyének belássák, a politika
mi
vagyunk, belőlünk ered, mi is formáljuk. A forma a történelmi idő, a különböző
államok korabeli belföldi és nemzetközi viszonyai között változó. Ugyanúgy
megtestesülhet szabadságharc, mint demokratikus viszonyok közt leadott szavazat
formájában.
 |
Társadalmi előítélet - elválasztja a politikust a többi embertől |
Természetesen nem állítom,
hogy pusztán egyirányú folyamatról kellene beszélnünk, hogy a politika ne formálná
a társadalmat ugyanúgy, mint a társadalom a politikát. S itt kell áttérni
a
politika természetére. Bármely
politikai formáció célja az, hogy hatalomra kerülvén megvalósíthassa azt a
programot, amit ő éppen akkor a legmegfelelőbbnek gondol. Ám ehhez a tömegek
támogatására van szüksége. Ehhez pedig a
társadalom formálására az ő érdekei szerint. Minden ember harmóniát és egységet
keres önmaga számára, amire a politika természetéből adódóan tudatosan játszik.
Mégpedig hatásosan, lévén hogy a politika világában olyan nemzeti és egyetemes eszmék,
értékek, érdekek fejeződnek ki, melyek jelen vannak a társadalom mindennapi
életében is. Az adott politikai erő ennek megfelelően mindig igyekszik minél egységesebb,
integratívabb világképet közvetíteni a potenciális választói felé. Teszi ezt
ígéretekben, programokban, csomagokban, törvényhozásban és –módosításban, és
még ki tudja, hány módon.
Az viszont, hogy ezt az egységet ki mennyire
felelősen, úgymond erkölcsösen, bizonyos elvi korlátok mentén vagy azok
mellőzésével, pragmatikus programcsomag összeállításával vagy teljesíthetetlen populista ígéretek hangoztatásával igyekszik létrehozni, az már inkább a politikusra, s nem a politika egészére vonatkozó kérdés.
Tehát a 'Lehet-e erkölcsös a politika?' kérdésre a válasz: igen is, meg nem is. Vágyálom arról ábrándozni, hogy a politika világából egyszer csak kikopnak a botrányok, a morálisan megkérdőjelezhető hatalmi játszmák. Ez azt a lehetetlen küzdelmet feltételezné, melynek végén magát az emberi természetet sikerülne megreformálni. Ugyanakkor nem érdemes úgy sem gondolkodnunk a politikáról, mint eleve bűnös és erkölcstelen harcról. Nekünk, a választópolgároknak a felelőssége abban áll, hogy felismerjük és felismertessük e kettősséget, s tegyünk azért, hogy a politikában megjelenő erkölcsösség és erkölcstelenség kényes egyensúlya ne boruljon fel az utóbbi eluralkodását eredményezve. A legegyszerűbb, amit mindenki megtehet ennek érdekében, hogy szavaz. Szavaz arra, akiben hisz, vagy akiben a legkevésbé kételkedik. Ha másért nem, ezért érdemes az urnák elé járulni április 6-án.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése