Lehet-e erkölcsös a politika? E kérdés, azt hiszem, rengeteg magyar állampolgárban felmerül az április 6-i választások közeledtével. Trafikmutyi, Portik-Laborc találkozók, hajdú-bétes libák, magyar-orosz paktum, Simon-ügy, őszödi beszéd, s még hosszan lehetne sorolni, hogy milyen botrányokkal operáltak és operálnak a pártok csak ez alatt az egyetlen ciklus alatt. Politikai vádaskodások özöne zúdul ránk nap mint nap (annak taglalásától most eltekintenék, hogy az említett példákban mennyi a valóságtartalom). Ennek fényében nem csoda, ha sokakban felmerül a kérdés: tulajdonképpen mit ér ez az egész választási mizéria. Hiszen bárhova szavazok, a politika erkölcstelen marad. Ezt a gondolatmenetet szeretném árnyalni.
A címadó kérdést, mely a társadalom berögzült gondolkodását tükrözi, alapvetően rossznak tartom. Mégpedig azért, mert fekete-fehérben
láttatja a politikát, s mindazt a hatalmas jelentésmezőt, ami hozzátapadt az
évezredek során. Az erkölcsösség és az erkölcstelenség közé ez a kérdés a
’vagy’ kötőszavát teszi. Márpedig véleményem szerint a helyes az ’és’ lenne. Ahhoz,
hogy megérthessük, hogy miért kell szükségszerűen ’és’-t tennünk e két jelző
közé, a politika definíciójából és természetéből kell kiindulnunk.
A politika legáltalánosabb jelentésében a politikai
rendszer fogalmát jelöli, azaz a közösségi célok megállapítását, az azok
megvalósítását célzó törekvéseket, e törekvések eszmei indoklását, továbbá a
törekvést végrehajtó személy avagy testület kijelölését.
Szociológiai-politológiai fogalomként a politika a hatalomért, s ezzel összefüggésben az egész társadalom irányításáért és a bizonyos elvek mentén kialakítandó rendjének fenntartásáért folytatott
küzdelem. Ezen értelmezés elferdítése szüli azt az előítéletet,
miszerint a politika úgy erkölcstelen, ahogy van. Ám akárhogy is definiáljuk a politikát,
mindenféleképpen megjelenik benne az egyén mint a politika forrása. A politika
így tehát olyan, a regionálistól (lásd önkormányzati rendszer) a globálisig
(lásd Európai Unió) terjedő összetett szervező elv, melyet a társadalom önmaga teremtett saját érdekei képviselete, érvényre juttatása,
illetve a társadalmi rend fenntartása céljából.
Erkölcstelenség a politikában - csupán a környezet más |
Társadalmi előítélet - elválasztja a politikust a többi embertől |
Tehát a 'Lehet-e erkölcsös a politika?' kérdésre a válasz: igen is, meg nem is. Vágyálom arról ábrándozni, hogy a politika világából egyszer csak kikopnak a botrányok, a morálisan megkérdőjelezhető hatalmi játszmák. Ez azt a lehetetlen küzdelmet feltételezné, melynek végén magát az emberi természetet sikerülne megreformálni. Ugyanakkor nem érdemes úgy sem gondolkodnunk a politikáról, mint eleve bűnös és erkölcstelen harcról. Nekünk, a választópolgároknak a felelőssége abban áll, hogy felismerjük és felismertessük e kettősséget, s tegyünk azért, hogy a politikában megjelenő erkölcsösség és erkölcstelenség kényes egyensúlya ne boruljon fel az utóbbi eluralkodását eredményezve. A legegyszerűbb, amit mindenki megtehet ennek érdekében, hogy szavaz. Szavaz arra, akiben hisz, vagy akiben a legkevésbé kételkedik. Ha másért nem, ezért érdemes az urnák elé járulni április 6-án.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése